צרו עימנו קשר | מפת האתר
פורטל חיות מחמד - כלבים  חתולים סוסים  ציפורים ועוד...
 
 >> חדשות ועדכונים עמוד הבית

כתבות ומאמרים

הקשר בין ילדים לבין בעלי חיים - מגוון היבטים  
הקשר בין ילדים לבין בעלי חיים - מגוון היבטים
08/12/2000 מאת שני דורון
פורסם בעלון חיות וחברה מס' 11 (חורף 2000 ) בשנת 1966 נמצא בעין מלחה שבצפון ישראל קבר בן 10-12 אלף שנה מהתקופה האפי-פלאוליתית ובו שלד אדם וליד ראשו שלד של גור כלבים או זאבים, ידו של האדם הייתה מונחת על חזה הכלב באופן שהצביע על כך שמי שקבר את שניהם הניח במתכוון את ידו של האדם על הכלב. זהו אחד מהממצאים הראשונים המצביע על תחילת ביות הזאב בכלל ועל ראשיתו של הקשר החברתי בין בני אדם לבעלי חיים בפרט (Davis, 1978).
בשנת 1966 נמצא בעין מלחה שבצפון ישראל קבר בן 10-12 אלף שנה מהתקופה האפי-פלאוליתית ובו שלד אדם וליד ראשו שלד של גור כלבים או זאבים, ידו של האדם הייתה מונחת על חזה הכלב באופן שהצביע על כך שמי שקבר את שניהם הניח במתכוון את ידו של האדם על הכלב. זהו אחד מהממצאים הראשונים המצביע על תחילת ביות הזאב בכלל ועל ראשיתו של הקשר החברתי בין בני אדם לבעלי חיים בפרט (Davis, 1978).

צילום: ארבל בן שחר


זמן רב חלף מאז קשר ראשוני זה, ועד לפיתוח תוכנת מחשב בשם "כלב", שמאפשרת למשתמש בה ללטף כלב וירטואלי, להאכילו ולשחק אתו, או עד פיתוח רובוטים דמויי כלב וחתול, כפי שהוצגו לאחרונה בתערוכת רובוטים גדולה ביפן. למרות הקדמה והטכנולוגיות החדישות, לא נראה כי רובוטים אלו מאיימים על מקומם של בעלי החיים ה"אמיתיים" בעולמו של האדם.
במשך השנים היוו בעלי החיים מרכיב חשוב בחייהם של בני האדם: הם שימשו למאכל, ללבוש, לעבודה, לתעבורה, למשחק ועוד. ציורי בעלי חיים מעטרים מערות קדומות ומוזיאונים מודרניים. ותרומתם להתפתחותו של האדם חשובה מאד.
כבר במאה שעברה החלו להיאסף עדויות רבות המצביעות על התועלת הפיסית והנפשית שאנשים מפיקים מחברתם של בעלי חיים.
הקשר בין אנשים לבעלי חיים עניין חוקרים כבר בתחילת המאה הנוכחית, אולם רק החל משנות ה60- (תודות לתרומתו החשובה של הפסיכולוג בוריס לוינסון) החלו אנשי מדע להעמיק ולחקור קשר זה ואת השפעתו על הבריאות הפיסית והנפשית של בני אדם בכלל ושל ילדים בפרט.
תאורטיקנים וחוקרים גורסים כי לבעלי חיים תרומה חשובה בהתפתחותם של ילדים. בעמודים הבאים אנסה להביא בפניכם מקצת מהממצאים התומכים בדעה זו. תחילה נפנה לברר מהי שכיחותם של חיות המחמד בבתים, ובפרט בבתים בהם יש ילדים.

שכיחות חיות מחמד בבתים
במאמר שהתפרסם ב-Newsweek בשנת 1991 טוענת מייסון (Mason) כי יש 117 מיליון כלבים וחתולים בבתים ברחבי ארה"ב (מספר התושבים בארה"ב היה 250 מיליון), וכי במחצית מהמשפחות יש לפחות חיית מחמד אחת.
עדות נוספת לתפוצתם של בעלי החיים נמצאת בנתונים שאסף פרופ' אודנדאל (Odendaal) מהמחלקה לאתולוגיה וטרינרית באוניברסיטת פרטוריה בדרום אפריקה. פרופ' אודנדאל אסף נתונים מ20- מדינות והם מוצגים בטבלה הבאה, שנלקחה מתוך המאמר -
Demographics of companion animals in South Africa - 1994

אחוזי בעלות על כלבים וחתולים ב20- מדינות שונות:
מדינה כלבים חתולים מדינה כלבים חתולים
בריה"מ 37 13 דנמרק 30 17
ארה"ב 37 31 נורבגיה 13 13
פורטוגל 31 15 שבדיה 15 15
ספרד 17 12 פינלנד 19 14
צרפת 39 26 שוויץ 12 27
אירלנד 36 20 אוסטריה 15 25
בריטניה 29 21 איטליה 20 21
בלגיה 37 30 יוון 11 10
הולנד 20 24 יפן 15 5
גרמניה 13 12 אוסטרליה 40 34



ממספר סקרי דעת קהל שנערכו בארץ עולה כי שליש מבתי האב בישראל מגדלים חיית מחמד. מחקר שפרוייקט "חיות וחברה" ערך לפני שנתיים מצא כי בכ- 20% מבתי האב בישראל מגדלים כלב, וב13%- מבתי האב בישראל מגדלים חתול (מאמר על ממצאים אלו פורסם בגיליון מס' 8 של עלון "חיות וחברה").


ספרות ואמצעי תקשורת
האם לא תהיתם מעולם מדוע אחד הספרונים הראשונים (אם לא הראשון שבהם) שתינוקות רכים נחשפים אליהם מכיל תמונות של בעלי חיים?
מבט קל בעגלת תינוקות מראה לנו כי הזאטוטים בוהים-מסתכלים בכלבים, עזים, סוסים, חתולים, ברווזים, ועוד מיני בעלי חיים. גם ספרות הילדים מלאה בסיפורים על בעלי חיים ופעמים רבות מופיעים בספרות ילדים ובעלי חיים יחד.
לא ניתן לפסוח, כמובן, על מקומם של בעלי החיים בסרטי קולנוע וטלוויזיה - החל בסרטי אנימציה וכלה בסרטים בהם מככבים שחקנים-על-ארבע אמיתיים. בעלי חיים תופסים נתח נכבד גם מעולם התקשורת, ה"רייטינג" והפרסומות. הם משתתפים בתוכניות טלוויזיה, תמונותיהם מוצגות בעיתונים יומיים, ומוצרים שונים – החל ממכוניות דרך פרוייקטים של בנייה וכלה בתעשיית המזון, נעזרים בהם לשם קידום מכירותיהם.
אולי הופעתם של בעלי החיים בנדבכים כה רבים בחיינו מרמזת על כך שבני האדם מרגישים מזה שנים כי לבעלי החיים ישנה חשיבות מיוחדת עבורם. ייתכן ובני האדם (לאו דווקא במודע) חשים כי לבעלי החיים חשיבות לבריאות הפיסית והנפשית שלהם, ושל ילדיהם.
דומה, כי תפקידו של המדע העוסק בקשר שבין בני האדם לבעלי החיים, הוא לנסות לאשש או להפריך תחושה זו.
בעמודים הבאים אנסה לסקור את מגוון התחומים בהם בעלי חיים תורמים לילדים, ואת המחקרים שנערכו בנושא.

מגוון תרומותיהם של בעלי החיים לחייהם של ילדים –
תמצית מחקרים

תרומתם של בעלי חיים לילדים מתבטאת בשלושה מישורים:
תרומה נפשית, תרומה חברתית, ותרומה פיזיולוגית.
כמובן ששלושת היבטים אלה של התרומה שזורים זה בזה, כפי שמראה האיור הבא:

תרומה נפשית

תרומה תרומה
חברתית פיזיולוגית

לעיתים קשה להפריד בין שלושת התחומים, אולם בכל תחום ניתן להבחין בתרומה הייחודית שנותן בעל החיים לילד:
תרומה נפשית: סיפוק אהבה ללא תנאי, בטחון ומקור גאווה לילד וכן פיתוח רגש אחריות ואמפתיה, דימוי והערכה עצמית.
תרומה חברתית: בעל החיים מהווה חבר למשחק, מקור תמיכה חברתית, מתווך חברתי, מאפשר "שבירת קרח", מאפשר לילד חוויה של טיפול בזולת, מאפשר למידה על מעגל החיים, ומעודד אינטראקציות משפחתיות.
תרומה פיזיולוגית: בעל החיים תורם להפחתת לחץ הדם, הפחתת קצב פעימות הלב והורדת החרדה.

תוצאות מחקרים
כללי
(1985) Covert שאלה קבוצה של ילדים בגילאי 9-12 מה הם מקבלים מחיית המחמד שלהם. התשובות היו: אחריות, חברה, אהבה, כיף וידע על בעלי חיים.
(1981) Salomon שאל 50 הורים לילדים בעלי חיות מחמד, מדוע הם הרשו לילדיהם לגדל חיית מחמד. התשובות היו מגוונות, לדעת ההורים חיית המחמד היא: חבר ללא תנאי, חבר משחק ומאזין טוב, מפתחת תחושת אחריות אצל הילד ותחושת הערכה לבעלי החיים וכן מגדילה את ניסיונו של הילד על ידי צפייה בחיה ובמהלך חייה.

תרומה נפשית

דימוי עצמי
(1969) Levinson טוען בספרו כי הערכה עצמית ודימוי עצמי יכולים להיות מושפעים לטובה על-ידי הקשר עם חיית המחמד. לדבריו החיה רואה בבעליה "כל יכול", אין היא מודעת לחוסר יעילותו או יכולתו. אין לה דרישות שהילד אינו יכול למלאם. הקשר שבין הילד לבין חיית המחמד אינו נתון ללחץ של חרדה מכישלון אישי, יחס המלווה קשרים עם בני אדם, ומכאן שהקשר של ילד עם בעל חיים יכול להגביר את הביטחון העצמי של הילד.
(1981)VanLeeuwen טוען שהילד יכול לפתח תחושת גאווה הנובעת מכך שמתאפשר לו להפגין את יכולתו על ידי גילוי אחריות בטיפול בחיית מחמד.
(1983) Juhasz במחקר על דימוי עצמי בקרב בני 12-14 מצאה כי ילדים דירגו את חיית המחמד שלהם כדבר השני בחשיבותו (אחרי ההורים) שגורם להם להרגיש טוב ולהיות מרוצים מעצמם.

אובייקט אהבה וביטחון
(1983) Robin ועמיתיו בדקו 507 מתבגרים מ3- מוסדות:
• מטופלים מבית חולים פסיכיאטרי
• תלמידים מבית ספר ללקויי למידה
• תלמידים מבית ספר תיכון רגיל
ממחקרם עלה כי החולים מבית החולים הפסיכיאטרי וכן התלמידים לקויי הלמידה הרגישו ביתר שאת את תפקיד בעל החיים כאובייקט אהבה וביטחון וזאת בהשוואה לתלמידי התיכון הרגיל.

פיתוח רגש אמפתיה
(1992) Paul בעבודת דוקטורט שעשה בקיימברידג', אנגליה טוען שעל-ידי אינטראקציה עם בעלי חיים התלויים לחלוטין בבעליהם, לומדים הילדים להבין כבר מגיל צעיר את רגשותיהם וצורכיהם של בעלי החיים וגם של בני האדם.
(1985) Bryant מצא שילדים שגידלו בעלי חיים בביתם חשו יותר אמפתיה כלפי אנשים אחרים.
(1990) Poresky בדק האם יחסיהם של ילדים לחיות המחמד שלהם ומידת הקשר שלהם לחיות המחמד משפיעים על יכולתם החברתית ועל מידת האמפתיה שלהם. הוא מצא מתאם ישיר בין הערכת חוזק הקשר של הילד לחית המחמד שלו ובין מידת האמפתיה שלו.










 
חזרה למעלה לדף הבית שלח לחבר
למעלה דף הבית שלח לחבר גרסת הדפסה
animal@tauex.tau.ac.il רמת-אביב 69978 ת"א פקס 03-6406155 טלפון 03-6406671 "חיות וחברה" - היחידה לחקר יחסי גומלין בין אנשים לבעלי חיים
כל הזכויות שמורות ליחידת חיות וחברה - תשס"ח 2007 ארינט בע"מ - פתרונות אינטרנט מתקדמים